woensdag 17 november 2021

Wat is gebarentaal?




Gebarentaal is een visuele taal. De taal wordt zichtbaar gemaakt door handen, mimiek en houding. De Nederlandse gebarentaal is een volwaardige taal, een taal met een eigen grammatica. De gebaren die bij de gebarentaal horen zijn anders dan gebaren die horende mensen gebruiken wanneer zij spontane gebaren maken onder het spreken. Gebarentalen zijn over de hele wereld anders; je spreekt de gebarentaal van het land waar je geboren wordt. Het is een natuurlijke taal, de taal is niet bedacht, maar op een natuurlijke manier ontstaan.

Hieronder een informatief filmpje van Het Klokhuis met wat uitleg over gebarentaal:

4 opmerkingen:

  1. ik ken niks van gebarentaal, alleen de bekende natuurlijk, die wel !
    -Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ken wel enige gebaren omdat op mijn vorige werk er ook dove mensen werkten en ik zo met hen kom communiceren. Het was wel veel leren maar het lukt e me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. cool.... Ik ben bij de kinderen niet verder gekomen dan de opstekende vinger.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind het een hele kunst, luisteren en dan vertolken in beweging, soms zo snel.
    Dan waardeer je dat je gezond bent. Hans

    BeantwoordenVerwijderen