vrijdag 15 januari 2021

Een tijdje geleden vroeg een neef aan mij: "Zeg, weet jij misschien nog hoe je moet "pesten"?  (Hij bedoelde het kaartspel) Jaren geleden hebben mijn neven het van mij geleerd en nu wilde hij het aan zijn kinderen leren.... Om te voorkomen dat de jeugd de hele dag op de computer zit in corona tijd wilde hij de kinderen een aantal kaartspellen leren. Nou...... de regels van het kaartspel PESTEN!  



Algemene regels

Alle 52 kaarten van het kaartspel plus de jokers worden gebruikt. Er kunnen meer pakjes kaarten tegelijk worden gebruikt. Alle spelers krijgen een gelijk aantal kaarten, 0m te beginnen: zeven. Om te beginnen draait het spel met de klok mee.....(tot er een pestkaart komt die dit laat wisselen...)

De spelers leggen om de beurt een kaart af op een centrale stapel op de tafel, de "aflegstapel". De daar op gelegde kaart moet qua waarde of kleur gelijk zijn aan de bovenste kaart van de aflegstapel.

Degene die als eerste al zijn kaarten kwijt is, is de winnaar.

Wanneer een speler niet kan spelen, omdat deze geen kaarten heeft die dezelfde kleur of waarde hebben als de bovenste kaart van de aflegstapel, dan moet de speler een kaart van de trekstapel nemen. Dat is de stapel kaarten die overblijft na het delen. Als deze trekstapel leeg is wordt de aflegstapel (met uitzondering van de kaart die op dat moment bovenop ligt) opnieuw geschud en gebruikt als nieuwe trekstapel.

Elke keer als de speler nog maar één kaart heeft, moet die speler  'laatste kaart' roepen, bij verzuim moet de speler 5 strafkaarten pakken. 

Men mag niet met een pestkaart mag eindigen, tenzij dit is vooraf afgesproken is van deze regel af te wijken. Een pestkaart is een kaart waar een speciale functie aan is gegeven. In sommige gevallen wordt alleen de Joker of alleen 2, 5,7, 8, 10 ,, Joker en de boer bedoeld. (Heer kan dan meestal  niet meer) Wanneer de speler wel met een pestkaart eindigt moet die persoon 5 kaarten van de trekstapel pakken.

Speciale kaarten

Vanwege het grote aantal variaties in de spelregels wordt hieronder per kaart een (niet uitputtende) lijst met mogelijke functies gegeven. Over het algemeen zijn de 3, 4, 6, 9 en Vrouw in de meeste spellen geen pestkaart; deze kaarten worden derhalve niet in het onderstaande overzicht besproken. Dat wil niet zeggen dat er in sommige varianten niet toch speciale regels aan deze kaarten kunnen zijn verbonden.

 


AAS:  (AAS-DRAAI)

De volgorde waarin de spelers aan de beurt komen, keert om. Wanneer met twee spelers gespeeld wordt, is er uiteraard slechts één volgorde en heeft draaien geen effect. In sommige varianten mag, om de Aas ook met twee spelers speciaal te houden, in dat geval de speler nog een kaart opgooien. 

2

De volgende speler pakt twee kaarten van de trekstapel.

5  (VIJF-PAK-EEN-WIJF)

Wanneer een 5 opgegooid wordt, moet de volgende speler een Vrouw (kleur maakt niet uit) opgooien. Indien hij geen Vrouw  heeft, moet hij net zo lang kaarten pakken van de trekstapel tot hij een Vrouw heeft. Het probleem met deze regel is dat wanneer alle Vrouwen bij andere spelers in de hand zitten, de speler de gehele stapel moet pakken (en daar stopt hij dan). Wanneer de volgende speler vervolgens niet kan, is er geen stapel om van te pakken.

7 (ZEVEN-BLIJFT-KLEVEN)

De speler die deze kaart speelt, mag nog een kaart van de dezelfde kleur óf een andere zeven opgooien (in dat laatste geval mag hij vanzelfsprekend nog een keer opgooien). Dit betekend dus ook dat de speler die deze kaart speelt, mag alle kaarten die hij heeft van dezelfde kleur opgooien of verdergaan met een andere zeven van een andere kleur en dan die kleur uitspelen.

8  (ACHT-WACHT)

De volgende speler moet een beurt overslaan . Wanneer met twee spelers gespeeld wordt, heeft dit tot gevolg dat dezelfde speler opnieuw aan de beurt is.

10  (TIEN-LAAT-JE-KAAREN-ZIEN  OF  TIEN-WASMACHIEN)

De volgende speler moet zijn kaarten aan de andere spelers laten zien. 

of..... (dit is de eventuele andere regel:)

Iedere speler legt een kaart ondersteboven neer schuift hem tegelijkertijd naar hun eigen volgende speler ("tien wasmachien").

BOER

De speler kan de op dat moment leidende kleur veranderen naar een andere kleur. De speler bepaalt wat de nieuwe kleur wordt: ruiten, klaver, schoppen of harten. Soms mag alleen de Boer gespeeld worden van de leidende kleur. Ook moet soms ook daadwerkelijk een andere kleur gekozen worden dan de tot dan toe leidende kleur, wat nadelig kan zijn als de speler naast de Boer nog slechts één kaart heeft en men niet niet mag uitgaan met een speciale kaart.

De speler die de Boer speelt na een Joker of een 2, hoeft geen strafkaarten te pakken. Dit is een aanvullende regel op bovenstaande.

HEER  (HEER-IS-KEER0

De volgorde waarin de spelers aan de beurt komen, keert om. Dit is hetzelfde als "aas draai". 

De speler die deze kaart speelt, mag nog een kaart van de dezelfde kleur óf een andere heer opgooien (in dat laatste geval mag hij vanzelfsprekend nog een keer opgooien). Dit wordt ook wel aangeduid met "heertje nog een keertje". Deze regel is vergelijkbaar met "zeven-blijft-kleven". 

JOKER

De volgende speler pakt ) vijf kaarten van de trekstapel. Een Joker mag op alle kaarten worden gegooid. En bepaald de volgende kleur van de op te gooien kaart.



3 opmerkingen:

  1. vroeger heb ik dat zoveel gedaan,
    mijn ma zat iedere dag te kaarten
    -Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. uren heb ik het gespeeld, helemaal in het vliegtuig. Daar is het toch de favoriet.

    Love as always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Typisch een spel wat ik veel in de pauze op het werk heb gespeeld. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Heb gelachen om het verhaal, heel toepasselijk bij oma.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen