donderdag 8 juli 2021

 


Waarschuwing! Wederom een behoorlijk lang stuk lezen vandaag. Maar de uitleg waarom de boeren gisteren de weg opgingen is dan ook complex en voor velen niet te begrijpen.....

Hadden we het gisteren over de stikstof-uitstoot.... Er is nog zo'n stofje in de lucht die aan de boeren wordt toegerekend! Namelijk CO2. Maar klopt dit wel?  Als iemand zich schuldig zou moeten voelen over de klimaatcrisis is dat de fossiele industrie. 71% van de wereldwijde CO2-uitstoot sinds 1988 komt van 100 bedrijven. Waaronder Shell.

Als je naar de ranglijst van vervuilers van Nederland kijkt dan vallen vooral de eerste 30 op. Die zorgen voor maar liefst 40% van de CO2 uitstoot. De twee grootste uitstoters van Nederland, TATA Steel en RWE stoten samen al meer uit dan al het aardgasgebruik van de huishoudens in Nederland bij elkaar. Andere grote vervuilers uit de Top-5 zijn Vattenfall, Chemelot en Shell. 

Kijk de aanpak van de klimaatverandering doen we samen, accoord. Boeren hebben al heel wat dingen ondernomen om de uitstoot van CO2 te beperken. Maar helaas is er een aantal grote vervuilers die achterblijven. Deze bedrijven stoten in Nederland elk jaar weer buitensporige hoeveelheden CO2 uit. Het wordt hoog tijd dat we de grootste vervuilers, en klimaat-ontwrichtende bedrijven in de spotlight zetten en verantwoordelijk gaan stellen voor de schade die zij aanrichten aan onze gezamenlijke wereld.

Vandaag een door Greenpeace samengestelde selectie van grote vervuilers.

(bron: Greenpeace)

Schiphol Group is het bedrijf achter meerdere luchthavens in Nederland. De luchthaven Schiphol is de grootste van Nederland en de op twee na grootste luchthaven van Europa. Amsterdam Airport Schiphol neemt geen verantwoordelijkheid voor de CO2 uitstoot die gepaard gaat met de vluchten die zij faciliteren en geeft hierdoor een vertekend beeld van hun CO2 uitstoot. Jaarlijks wordt er meer dan 4500 miljoen liter kerosine getankt op Schiphol wat neerkomt op 13,6 Megaton CO2. In plaats van krimpen wil de grote vervuiler Schiphol Group meer én grotere luchthavens. Dit is precies het tegenovergestelde van wat nodig is om de dreigende klimaatcrisis aan te pakken.


Shell is een Nederlands olie- en gasbedrijf met een hoofdkantoor in Nederland. Hun olie-zwarte reputatie is inmiddels algemeen bekend. Naast hun enorme uitstoot van bijna 7 Megaton per jaar in Nederland, is de geschiedenis van het bedrijf een aaneenrijging van kwalijke praktijken. Deze grote vervuiler is medeverantwoordelijk voor de aardbevingen die Groningen al jaren teisteren, schendt mensenrechten in Nigeria, en heeft tientallen rechtszaken tegen zich lopen vanwege corruptie en vervuiling. Shell is al bijna 60 jaar op de hoogte van de schadelijke gevolgen van hun producten voor de opwarming van de aarde.


BP is een Brits aardoliebedrijf met een olieraffinaderij in Nederland. Deze raffinaderij verwerkt dagelijks 400.000 vaten aardolie en stoot jaarlijks maar liefst 2,2 Megaton CO2 uit. BP is verantwoordelijk voor een van de grootste olierampen in de geschiedenis: de olieramp in de Golf van Mexico in 2010. De ramp kostte 11 mensen het leven en had verschrikkelijke gevolgen voor de kwetsbare maritieme ecosystemen. BP lijkt niet te leren van haar fossiele fouten en deze grote vervuiler wil boren naar olie in de buurt van het ongerepte én pas ontdekte Amazonerif, en in de Noordzee.


KLM, de nationale luchtvaartmaatschappij behoort tot de grootste vervuilers van Nederland. Het bedrijf vervoert jaarlijks 34 miljoen passagiers. Uit een studie van CE Delft blijkt dat KLM jaarlijks 8,6 Megaton CO2 uitstoot. KLM vestigt hoop op technologieën die geen haalbaar alternatief zullen vormen om deze enorme uitstoot voldoende te verminderen. Ondanks hun jaarlijkse uitstoot zet KLM zichzelf graag als groene speler in de spotlight. Het bedrijf zet in op CO2 vermindering per passagier/km maar met de verwachte groei van het aantal passagiers zal de absolute CO2 uitstoot niet afnemen. De verwachting is zelfs dat de uitstoot zal toenemen met de huidige plannen van KLM en andere Nederlandse luchtvaartbedrijven. 


Esso is een internationale merknaam van het Amerikaanse bedrijf Exxon Mobil Corporation. Esso heeft door Nederland meer dan 200 tankstations en een raffinaderij in Rotterdam. Deze raffinaderij stoot in Nederland meer dan 1,5 Megaton CO2 per jaar uit. Exxon Mobil wist in 1978 al van het verband tussen CO2-uitstoot en de opwarming van het klimaat. In de periode daarna is de grote vervuiler Exxon Mobil een krachtige lobby gestart om twijfel te zaaien over klimaatverandering. In de VS staat het bedrijf bekend als de grootste financier van de Amerikaanse klimaatsceptici.


RWE is oorspronkelijk een Duits energiebedrijf dat actief is in allerlei energiebronnen zoals gas, bruinkool, steenkool en kernenergie. In Nederland hebben we vijf kolencentrales, twee daarvan zijn in bezit van RWE. Samen met de warmte-krachtcentrale in Moerdijk komt RWE’s uitstoot in Nederland dan ook neer op meer dan 10 Megaton CO2 per jaar. Goed voor een plek in de lijst van grootste vervuilers. RWE zit zo vast in haar fossiele verslaving dat, als ze haar zin krijgt, de Duitse Hambach dorpen en het eeuwenoude Hambach bos zullen moeten wijken voor de uitbreiding van hun kolenmijn. Dit betekent dat duizenden mensen moeten verhuizen en duizenden bomen worden gekapt. 


Uniper is een Duits energiebedrijf, met in Nederland een kolencentrale op de Maasvlakte. Deze stoot jaarlijks meer dan 4,8 Megaton CO2 uit, wat het de op een-na-grootste kolencentrale van Nederland maakt. Uniper heeft aangekondigd een ISDSrechtszaak aan te gaan spannen tegen het besluit van het kabinet dat alle kolencentrales met ingang van 2030 moeten ophouden met kolenstoken. Het bedrijf beweert schade van 1 miljard te lijden, terwijl ze nog 10 jaar lang steenkool mogen doorstoken. De grote vervuiler Uniper verzet zich hiermee tegen de energietransitie waar we allemaal juist vol voor willen gaan.


Tata Steel, een van de grootste vervuilers in Nederland, is een Indiaas-Brits-Nederlandse multinational die staal produceert. Al jaren wordt Tata Steel door de overheid uit de wind gehouden. Hun fabrieken in IJmuiden stoten meer dan 6,5 Megaton CO2 uit. In tien jaar heeft Tata Steel een miljard aan gratis CO2-rechten gekregen. Alsnog voerden ze lobby tegen een eerlijke CO2-belasting die nodig is om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Het lijkt alsof Tata Steel’s gedram heeft gewerkt: de verwaterde variant van een CO2-heffing in het klimaatakkoord geeft geen garantie dat die doelen gehaald worden. In Wijk aan Zee zijn er zorgen over de gezondheid van vooral jonge kinderen door de grafietregens en stofwolken van het staalconcern.


Dow Chemicals is een van oorsprong Amerikaans bedrijf. Het bedrijf is de grootste producent van plastics en het op een na grootste chemiebedrijf ter wereld. Hun chemische fabrieken in Terneuzen stoten gezamenlijk meer dan 4,1 Megaton CO2 uit per jaar. Met recht een van de grootste vervuilers. Aan de andere kant van de wereld wordt Dow Chemicals gelinkt aan de grootste industriële ramp ooit. De giframp in de Indiase stad Bhopal vond plaats in 1984 maar het afval daarvan is nooit opgeruimd. Ook hebben overlevenden van de ramp nooit een fatsoenlijke schadevergoeding gekregen. 30 jaar later worden er in Bhopal nog steeds misvormde kinderen geboren als gevolg van de ramp.


Yara International is een van oorsprong Noors bedrijf dat onder andere kunstmest produceert. In het Zeeuwse Sluiskil heeft Yara een kunstmestfabriek staan. De verschillende installaties van Yara Sluiskil stoten per jaar meer dan 3,6 Megaton CO2 uit. Daarnaast is kunstmest slecht voor mens en milieu. Er zit niet alleen een vies luchtje aan hun kunstmest, maar ook aan het bedrijf zelf. De grote vervuiler Yara International was onlangs betrokken bij een enorm corruptieschandaal waarbij zij schuldig bevonden werden aan het omkopen van ambtenaren in Rusland, India en Libië.


U leest het.... Niet alleen boerenbedrijven stoten wel eens een beetje CO2 uit, er zijn bedrijven die vele malen meer uitstoten en....... niet aangepakt worden door de politiek. Eerlijk? Niet echt, maar boerenbedrijven aanpakken en wegpesten is vele malen makkelijker.  Boeren hebben geen advocaten in dienst voor grote rechtzaken. Boeren hebben geen honderden mensen dienst die op straat staan als een bedrijf naar het vertrekt of failliet gaat. (al is wel bekend dat één boer tien anderen aan het werk houdt binnen andere bedrijven...) Maar het allerbelangsrijkste waarom boeren overal de schuld van krijgen en zouden moeten verdwijnen..... Als boeren weg zijn komt er weer land vrij om wegen en zonneparken op aan te leggen en huizen op de bouwen (Groen wordt grijs).  In die huizen gaan dan weer mensen wonen die in auto's rijden, vuilnis maken en energie verbruiken..... (lees: verbranding veroorzaken) Kortom er ontstaat nog meer CO2!!! En deze CO2 is veel  moeilijker te recylen dan de CO2 die ontstaat in de veehouderij. Die heeft een kortere recycle tijd dan die van bijvoorbeeld een auto......


Dus wat wil de overheid nu eigenlijk? Boeren weg, zodat er minder vervuiling ontstaat en zodat er vervuilers voor terug kunnen komen! Die indruk die krijgt de boerenstand hier in Nederland.

3 opmerkingen:

  1. Dat er iets moet gebeuren prima, maar om het voornamelijk via de boeren aan te pakken is niet prima.

    Love as Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Shell hun olie-zwarte reputatie is inmiddels wereldwijd bekend.
    Veel oliemaatschappijen debit aan de uitstoot.
    Wij kopen veel energie uit het buitenland zonder schuld gevoel.
    Er zijn grote multinationals die ook boter op hun economische hoofd hebben.
    Er zijn mensen die in het buitengebied gaan wonen om de drukte in de randstad te ontlopen en krijgen dan conflicten met de boeren, die verstoren hun rust.
    De wereld op zijn kop is het zo'n beetje. Hans

    @ dank voor de aanvullende informatie op het mondkapje.

    BeantwoordenVerwijderen