Waarschuwing! een behoorlijk lang stuk lezen vandaag. Maar de uitleg waarom de boeren wederom de weg opgaan is dan ook complex.....
(Bron onderstaande uitleg: NPO- kennis: Jeroen Koot)
Wat is stikstof en waarom is het een probleem?
Stikstof is
overal om ons heen. Het is van zichzelf niet schadelijk voor de mens. En het is
een belangrijke voedingstof voor planten. Maar sommige stikstofverbindingen
brengen wel schade toe aan onze gezondheid en aan de natuur. De uitstoot moet
daarom omlaag. Hoe komt het dat we zoveel stikstof uitstoten? En wat kunnen we
ertegen doen?
Stikstof? Dat veroorzaken vooral anderen
Nee hoor,
wie zijn gasfornuis aanzet doet al mee. Als er een vlammetje brandt, gaat in
die vlam stikstof uit de lucht een reactie aan met zuurstof en dan gebeurt het
al: hoe heter de vlam, hoe meer stikstofoxiden er vrijkomen. Dat gebeurt op
allerlei plekken: in automotoren, in fabrieken, in vliegtuigmotoren.
Bij de stikstofcrisis van de laatste
jaren draait het om twee stofjes: stikstof uit verkeer (NOx) en
stikstofverbindingen uit boerenbedrijven, meestal in de vorm van ammoniak. Deze
slaan neer in de natuur en werken als voedingstof. Daardoor groeien sommige
planten beter dan andere. En dat bedreigt de biodiversiteit. De rechter grijpt
daarom in 2019 in en de overheid neemt maatregelen. Zo gaat de maximale
snelheid op snelwegen naar beneden en komen er strengere regels voor de bouw en
boeren.
(simpele uitleg in onderstaande video)
Stikstof is ook slecht voor de mens.
Maar de stikstofcrisis van nu gaat daar opvallend genoeg weinig over. De
stikstofverbindingen veroorzaken smog en fijnstof. Daardoor
kunnen gezondheidsproblemen ontstaan, zoals astma.
Is de uitstoot in Nederland al gedaald?
Ja, wie
begin jaren negentig door Nederland reed ademde veel meer nare
stikstofverbindingen in dan nu. Dat komt omdat de eisen van toen milder dan die van nu. Auto’s waren viezer, boerenbedrijven en fabrieken stoten meer
uit. Maar door maatregelen van de politiek daalde de uitstoot vanaf dat
moment hard.
Bron: RIVM/Emissieregistratie
Maar terwijl
het verkeer elk jaar wat schoner wordt, lukt dat bij boeren de laatste tien
jaar niet meer. De rek is eruit doordat de meeste neembare maatregelen al genomen zijn en de uitstoot door de landbouw lijkt zelfs weer iets te
stijgen. Dat brengt de politiek in de problemen en dus komt het kabinet met nieuwe stikstofmaatregelen.
Het zet
kwaad bloed bij boeren, die stellen dat de milieuregels wel erg vaak
veranderen. Ook zou het beeld dat, met name de linkse media en politiek van boeren neerzetten te
negatief zijn. Ze gaan meerdere keren massaal op op weg naar Den Haag met hun
trekkers om hun stem te laten horen, met enorme files als gevolg. Ook regionale
protesten volgen.
Maar het
probleem blijft bestaan en in juni 2020 velt de commissie-Remkes een nog harder oordeel: De stikstofuitstoot moet in 2030 gehalveerd zijn ten
opzichte van 2019.
Hoe veroorzaken boeren stikstofverbindingen?
Kort gezegd:
door poepende en plassende dieren. In stallen komen mest en urine met elkaar in
contact. Zo ontstaat drijfmest – modderige, vloeibare mest. Als dat in
verbinding komt met zuurstof ontstaat er ammoniak. Naar schatting veroorzaken
Nederlandse boeren rond de 41% van de stikstofneerslag in natuurgebieden.
Daarvan komt de helft van melkveehouders.
Hoewel boeren
dit steeds beter kunnen beperken, blijft de enorme hoeveelheid mest een groot
probleem. We hebben volgens het CBS bijna
vier miljoen koeien en meer dan twaalf miljoen varkens. Hoewel dat aantal
dieren daalt, blijft het probleem groot. Zeker voor een klein land als Nederland.
Veroorzaken vliegtuigen niet juist veel
stikstofuitstoot?
Zeker.
Brandstofmotoren stoten stikstofoxiden uit (NOx), en dat geldt dus evengoed
voor de hete turbines van vliegtuigen. De vraag is alleen: hoeveel daarvan
slaat er neer in natuurgebieden – de depositie. Dat zou
niet veel zijn, omdat een vliegtuig na opstijgen zo snel weg is dat de uitstoot
ter plaatse beperkt is. De rest van de stikstof tijdens de vlucht raakt verdund
en slaat dan over een veel groter oppervlak neer.
Waarschijnlijk
veroorzaakt een boerenbedrijf naast een natuurgebied meer schade dan een
vliegtuig. Maar over dit punt bestaat discussie. Zo telt het RIVM eerst
alleen de stikstofuitstoot mee van vliegtuigen tot 914 meter hoogte, omdat je
dan taxiënde en opstijgende vliegtuigen pakt. Alles daarboven telt niet meer
mee in de berekening. Dat leidde tot protest, want krijgt de boer zo niet
alle schuld in de schoenen geschoven? Het Mesdagfonds – een initiatief vanuit
melkveehouders – laat daarom nu de Universiteit van Amsterdam
een veehouderij met 200 koeien nameten, zodat duidelijker is wat er nu van de boer komt en wat niet.
(vrij lange video: Niet landbouw maar verkeer belangrijkste bron van stikstof)
Kunnen boeren hun uitstoot wel beperken?
Ja, er is
nog wel wat te winnen. En er zijn oplossingen. Drastische, zoals halvering
van de veestapel, en minder ingrijpende. Zoals zorgen dat poep en plas niet bij
elkaar komen. En als een boer mest uitrijdt, kan ook dat met minder uitstoot.
Bijvoorbeeld door mest met water te verdunnen. Volgens Wageningse
wetenschappers halveert dit de uitstoot, terwijl gras de voedingsstoffen beter
opneemt. Sommige oplossingen geven ook problemen. Zoals verontreiniging van de
grond. Maar voor de stikstofuitstoot pakt het goed uit.
Het kabinet maakt in april 2020 enkele miljoenen euro's vrij, zodat meer boeren dit soort technieken kunnen inzetten. En als er dan toch te veel stikstofverbindingen ontsnappen, grijp dan in bij natuurgebieden zodat je de schade neutraliseert. Bijvoorbeeld door steenmeel uit Noorwegen uit te strooien zodat de bodem weer in balans komt. Het gebeurt allemaal. En natuurlijk het uitkopen van boeren. Want minder vee geeft ook minder uitstoot.
Alleen........ De grote vraag is: zijn al die maatregelen genoeg? En wat betekenen al die maatregelen voor de toekomst van de agrarisch sector?
En waarom moeten nu ook de akkerbouwers bloeden voor de stikstofuitstoot?
Simpel..... Grotere vervuilers zoals afvalverwerkingen, kolencentrales en andere energie-opwekkers kun je niet zo makkelijk wegsaneren! Bovendien als boeren weg zijn komt er land vrij om zonneparken op aan te leggen en huizen op de bouwen (Groen wordt grijs). In die huizen gaan dan weer mensen wonen die in auto's rijden, vuilnis maken en energie verbruiken..... (lees: verbranding veroorzaken) Kortom er ontstaat wederom stikstof en waar geen groen meer is kunnen ook geen bijzondere plantjes groeien. We komen in een vicieuze cirkel terecht, waar niet meer uit te komen is als de plannen zo doorgaan. Bovendien.... Waar moeten al die mensen in die nieuwe huizen van eten? Met grote boten (lees stookolieverbranders) uit het buitenland aan laten voeren? Met vliegtuigen voedsel aanvoeren vanuit het buitenland? Wij, Nederlanders en hun agrarische sector, die bekend staat om hun efficiënte voedselproductie en voedselveiligheid, moeten het eten nu zelf van over de grens importeren? Wat halen we dan op ons bord? En hoe groot is de ecologische footprint die dan achterlaten?
Misschien moeten toch nog maar een achter de oren krabben en goed nadenken over wat we aan het doen zijn, voordat de politiek de voedselmakers van Nederland over de kling jaagt.
de waarheid....
BeantwoordenVerwijderen-Een @->- voor jou.
Dat is een kant die een hoop mensen niet willen zien. Natuurlijk zijn er problemen, maar ik denk niet dat je de problemen oplost door de boeren hier weg te saneren. OM het uit het buiteland te halen is ook geen goede optie. Hier zijn de eisen strenger, dus beter voor het milieu en als je het niet invoert scheelt het ook weer transport.
BeantwoordenVerwijderenLove as always
dimario
Het is beter de tijd te nemen voor de feiten, dan uit je nek kletsen.
BeantwoordenVerwijderenEr is een stikstof probleem, maar dat los je niet op door een veroorzaker aan te pakken.
Nederland is wel dicht bevolkt, maar er zijn wereldwijd steden die meer bewoners hebben dan in ons hele land.
Door de lockdown is de uitstoot ook flink gedaald.
Kopje uit de krant van vandaag: ‘Plannen voor ruim zeshonderd nieuwe kolencentrales in Azië ondermijnen klimaatdoelen’.
De Nederlanders en hun agrarische sector staat wereldwijd hoog aangeschreven en is een voorbeeld van efficiënte voedselproductie en voedselveiligheid. Hans