maandag 15 juli 2013

België - koningklijk -

Deze week: België!
Vanwaar?
Awel.......de Vlamingen, Walen en Duitstalige Belgen bekomen, naar Nederlands voorbeeld, aan het eind van deze week,  een nieuwe koning!
Vive Le Roi!
(en de koningklijke belgen-moppen)


 
 
Bij één van zijn tochten komt koning Albert II in Nieuwpoort aan. Hij houdt halt bij het standbeeld van wijlen zijn grootvader Albert I, gezeten op zijn paard. Koning Albert II staart naar het standbeeld en droomt even weg. Plots hoort hij een stem: "Berreke, ik heb een nieuw paard nodig." Albert II schrikt en denkt dat hij droomt. Maar dan hoort hij de stem opnieuw en nu heel duidelijk: "Albert, breng mij onmiddellijk een nieuw paard!" 
De koning rijdt vliegensvlug naar Brussel en vertelt zijn verhaal aan zijn zoon, prins Filip. Deze gelooft geen woord van wat koning Albert II zegt en samen rijden ze naar Nieuwpoort. Als ze bij het standbeeld komen klinkt de stem opnieuw maar nu heel boos: "Albert, je moet beter leren luisteren, ik vroeg een nieuw paard, geen ezel!"
De zetels in het Belgische parlement moeten opnieuw worden gestoffeerd, omdat daar nog de 'B' van Boudewijn op staat en de naam van België's nieuwe koning met een 'A' begint. Kostprijs: 20 miljoen Franken. Als koning Albert deze begroting onder ogen krijgt, zegt hij: 'Geef die twintig miljoen maar aan mij, ik teken voortaan wel met Bert!'
Koning Albert van België heeft een uitnodiging ontvangen van de Maastrichtse Mosa fabriek voor een rondleiding. In eerste instantie lijkt het hem wel wat, maar dan realiseert hij zich dat Nederlanders maar al te graag Belgen moppen maken, iets waar hij niet blij mee is. Hij besluit echter toch te gaan, om een dusdanig goede indruk achter te laten, zodat die Nederlanders eens zien dat Belgen helemaal niet zo dom zijn.
Aangekomen in de Mosa fabriek ziet koning Albert allerlei interessante dingen, maar wat hem het meeste opvalt, is dat er arbeiders lopen met blauwe helmen, en arbeiders met rode helmen. Hij besluit hier eens een slimme vraag over te gaan stellen, dus hij vraagt aan de directeur die hem rondleidt wat dit verschil in kleur te betekenen heeft.
"Ja, ik heb een vraag, waarom hebben sommige mensen blauwe helmen en sommige rode?"
"Dat is heel eenvoudig", zei de rondleider.
"De mensen met blauwe helmen zijn Nederlanders en de mensen met rode helmen dat zijn Belgen."
Koning Albert keek verbaasd en vroeg: ·"Waarom?"
Waarop de rondleider zei: ·"Zo kunnen we zien wie er Belgisch, dus dom is."
Koning Albert reageerde verontwaardigd en zei: ·"Daar geloof ik niets van."
"Nou", zei de rondleider, "ik laat het je wel zien."
Hij riep iemand met de rode helm en vroeg hem het volgende: ·"Ga naar mijn huis toe en kijk of ik thuis ben."
"Dat is goed baas," zegt de Belgische arbeider en hij loopt vrolijk weg.
Peinzend mompelt koning Albert zo een beetje: ·"Dat is inderdaad dom, hij had veel beter even kunnen bellen."
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten