vrijdag 27 augustus 2021

 


 
De benaming Het melkmeisje is feitelijk onjuist omdat een melkmeisje een vrouw was die melk aan huis bezorgde; de hier afgebeelde vrouw is een keukenmeid. Ze is als zodanig te herkennen vanwege haar eenvoudige kleding en gestreken hoofdkapje. Ze staat in het midden van de afbeelding, in een kamer met aan de linkerzijde een venster, waardoor het licht binnenvalt. Voor haar, aan de linkerzijde en onder het venster, bevindt zich een tafel, bedekt met een kleed, waarop een mand met brood, een kan, en andere waren staan. Geheel verdiept in haar werk schenkt dit dienstmeisje melk in een schaal die ook op tafel staat; haar aandacht is gericht op het schenken. Behalve de witte melkstraal lijkt niets te bewegen. Die alledaagse handeling balde Vermeer samen tot een indrukwekkend schilderij – als een beeld staat de figuur vrij in de lichte ruimte. Vermeer had oog voor hoe het licht in honderden kleurige puntjes over de voorwerpen speelt.
In een veilingcatalogus uit 1696 wordt het werk vermeld als Een Meyd die Melk uytgiet.

 

Melk, boter en kaas zijn belangrijke producten in de Nederlandse cultuurgeschiedenis. Zuivel heeft bijgedragen aan de welvaart van Nederland in de 17de eeuw en ook aan het beeld van het Nederlandse landschap. Er zijn echter maar weinig schilderijen waar melk of daarvan afgeleide zo bekend als "het Melkmeisje van Vermeer". 


Over een aantal weken hoop ik iets meer te kunnenlaten zien van een reclameposter die een aantal weken geleden is gemaakt bij mij op het bedrijf. Onderwerp: Melk!  (en wat daarvan gemaakt wordt). Afbeelding: een moderne versie van Het Melkmeisje...... 
(Als opvolger van onderstaande poster:)









6 opmerkingen:

  1. Jij als het moderne melkmeisje.. ik ben benieuwd ;-)

    Love As always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet ik hoor..... Daar hebben ze modellen voor!
      Dit filmpje is twee jaar geleden bij mij gemaakt door hetzelfde reclamebureau met hetzelfde fotomodel: https://www.youtube.com/watch?v=FRHChxZntaY

      Verwijderen
  2. ik ben ook benieuwd naar je poster
    een echt melkvrouwtje
    -Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou...eh.... Het melkmeisje is ene Leonie. Al jaren het gezicht voor de nationale zuivelkeuringen. Maar als je iets van mijn bedrijf wilt zien: deel 1 van dit filmpje is ook bij mij opgenomen. https://www.youtube.com/watch?v=kcvhM85Hpfg

      Verwijderen
  3. Wat een fantasie met het maken van reklame voor de melk :)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het melkmeisje is door het schilderij bekend geworden, door de uitleg is ze nog bekender geworden.
    Ik kijk al weer uit naar "cum laude", wordt altijd veel werk van gemaakt. Hans

    Ot. De verzoekjes zijn gedraaid in de show.
    Een prachtig verhaal dat volgende week donderdag in de GGOS is te beluisteren.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen