vrijdag 28 augustus 2020


ZES  DINGEN DIE HEEL VEEL LEERKRACHTEN DOEN.............. 
(en eigenlijk heel irritant zijn)



Leerkrachten zijn een volk apart en naast het spectrum aan fantastische eigenschappen dat zij bezitten, zijn sommige karaktertrekken iets, eh, minder benijdenswaardig.

Ik kan er over meepraten...... Ik heb zes neven en nichten (zowel 'volle', als aangetrouwd) die in het onderwijs werkzaam zijn. En soms.......GRRRRRRRRRR!!!!!!!!


1. Niet om kunnen gaan met taalfouten in je omgeving

Ook wanneer je niet op school bent en er geen kinderen in de buurt zijn, sta je ‘aan’ en voel je de behoefte om alles en iedereen te verbeteren.

Ik heb hier persoonlijk heel ook wel wat veel last van.(al werk ik dan voor het 'zeer speciaal onderwijs' als vervoersbegeleidster).  Als ik volwassenen dingen als ‘Hun komen wat later.’ of ‘Beter als gisteren’ hoor zeggen, ontstaat er een kleine kortsluiting in mijn hersenen en moet ik me inhouden niet ‘ZIJ!’ of ‘DAN!’ uit te roepen.



2. Heel hard praten

Als je gewend bent een klas van 32 kleuters (of nog erger: pubers) te moeten overstemmen, dan ontwikkel je flink wat stemkracht! En soms vergeet je die thuis uit te zetten, wat het nodige commentaar van je omgeving oplevert… “Shhhht!”

Een van mijn nichtjes heeft een  "leerkrachtenstem", waarmee ze bekend staat als “Juffrouw Brulboei”,


3. Spullen van thuis meenemen naar school

En dan vervolgens vergeten mee terug te nemen… Ik hoor overigens dat het bij de meeste andere beroepen andersom is: daar neem je wel eens iets van je werk mee naar huis. Ik kan me er niks bij voorstellen.

Velen maken zich hier schuldig aan. Meerdere spulletjes van thuis noemen, die nu op school liggen: zoals wasknijpers, een wokpan, een fietspomp, het eigen lamineerapparaat, de staafmixer en een aantal plantenpotjes. En dan heb ik het nog niet eens over alle zaken die  bewust voor school zijn aangeschaft. (Had ik nog iets vergeten op te noemen.......???)


4. Zelf ‘slecht’ luisteren tijdens instructies

Van de kinderen verwachten we dat ze stilletjes naar onze uitleg luisteren en serieus meedoen. Echter, bij studiedagen, vergaderingen en dergelijke, doen leerkrachten zelf helemaal niet zo goed mee en is er altijd wel iets heel belangrijks dat ze, tijdens de uitleg, met hun buur moeten bespreken.

Behoeft geloof ik geen verdere uitleg binnen de familie.....


5. Praten over school

Ga maar niet naast een leerkracht zitten op een verjaardag, want elk verhaal begint met ‘Bij mij in de klas…’ of ‘Vandaag zei een kind zo iets grappigs…’. Veel van die verhalen zijn alleen leuk voor andere onderwijsmensen. De rest van de bevolking kan er weinig mee.

Wanneer mijn neef en nicten op een famuiliebijeenkomst aan het praten slaan, haakt de rest van de familie inderdaad af. Een neef (= timmerman) begon er ooit eens doorheen te praten:  met ‘Bij ons op de bouw…’


6. De baas spelen

Je bent op school gewend constant de leiding te hebben en trekt dit ook door naar de thuissituatie… Gevaarlijk!

Als je echtgenoot zijn vinger op moet steken om te mogen praten, of je tijdens een etentje met vrienden het stilteteken gebruikt, dan wordt het tijd voor vakantie. Maar voor de rest, speel maar lekker de baas, jullie zijn er goed in!

3 opmerkingen:

  1. schooljuf en meester, niks voor mij, alleen hun verlofdagen staan me aan
    -Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zelfs als ze geen les meer geven kan het nog zo gaan.

    Love As always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hangt ook wel af waar ze les geven, basisschool of anders.
    Ik hoor ook vaak opmerkingen die mijn vak raken en totaal niet kloppen, heb geleerd daar maar niet op in te gaan.
    Het is en blijft vreemd dat je privé spullen op school gebruikt.
    Punt 4 is zeker een dingetje.
    Punt 6 lijkt me bijzonder gevaarlijk voor de thuissituatie. Hans

    Ot. Je verzoekjes zijn gedraaid in de show.
    En het verhaal, nou ik vond het niet slecht hoor. :)
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen