vrijdag 29 mei 2020

geen handen schudden...


Voor de variatie vandaag wat tips om het handen schudden bij een begroeting, felicitatie of condoleance te vervangen.


Iemand een hand geven is wereldwijd de gebruikelijke manier van begroeting tussen twee mensen. Men biedt hierbij de ander de rechterhand aan en houdt elkaars hand kort vast, waarbij deze ook vaak op en neer geschud wordt. 


Dit gebruik heeft een oude oorsprong en heeft zich vanaf meerdere plekken over de wereld verbreid. De oudste vormen betreffen bijna altijd de begroeting tussen mannen. De handdruk tussen mensen van verschillend geslacht dan wel tussen vrouwen onderling heeft zich sinds de negentiende eeuw vanuit de westerse wereld verspreid, maar is in andere culturen niet vanzelfsprekend, soms zelfs omstreden.


Maar............. Iemand een hand geven mag dus niet in het nieuwe-normaal. Kijk, dat 'gezoen' bij een begroeting hoefde van mij sowieso al niet, ik ben dus blij dat dat in ieder geval niet meer hoeft. En iemand begroeten zonder iemand aan te raken is ook al aardig ingeburgerd.
Niet schudden, maar zwaaien

Een buiging, een hoofdknik, salueren, een zwaai of een kus in de lucht gooien, alles is mogelijk, maar toch vroeg ik me af wat je moet doen bij bijvoorbeeld een huwelijk, verjaardag of bij het overlijden van iemand. Omstandigheden waarbij je normaliter toch liever lichamelijk contact zou willen maken om iemand een hart onder de riem te steken.

Hoe moet je feliciteren en condoleren in tijden van corona?


Ik kwam de volgende passende oplossingen tegen:

Condoleren

1. Buig het hoofd, eventueel met gesloten ogen
2. Leg een hand op de borst en buig licht voorover
3. Buig het hoofd en leg twee handen op de borst, buig licht voorover



 Feliciteren

1. Steek de handen naar elkaar uit en zwaai in de lucht
2. Houd je handen boven je hoofd en doe een soort kleine juich
3. Ga tegenover de jarige staan en klap luid een keer met je eigen handen in elkaar.














HOERA!!!



3 opmerkingen:

  1. Het zijn goede tips, zo begroet ik mijn Antilliaanse buurman met de elleboog en dan hebben we de grootste lol. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ot. Je verhaal is weer voorgelezen en de muziek is gedraaid in de show.
    Hartelijk dank voor de mooie samenstelling.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De handgebaren komen nu weer meer naar voren. De elleboog is niet op juiste afstand en het hartje geef ik jou voor je mooie blog en weetjes. Mooie liedjes erbij gedaan waar ik al enige naar heb geluisterd.
    Geniet van de dagen die komen gaan en hoop dat de koeien ook heerlijk vrij in de wei mogen loeien naar elkander.

    BeantwoordenVerwijderen