woensdag 27 mei 2020


Enkele nieuwe regels die premier Mark Rutte  bekendmaakte tijdens een persconferentie over het versoepelen van de coronamaatregelen in het openbaar vervoer.



Reizigers én OV-medewerkers zijn vanaf 1 juni verplicht om een mondkapje te dragen in het openbaar vervoer. Dit maakt verantwoord reizen mogelijk in bussen, treinen, trams en metro’s, waar niet strikt zal worden vastgehouden aan de 1,5 meter afstand. De dienstregeling wordt verder met ingang van 1 juni maximaal opgeschaald. Dit biedt ruimte voor een bezetting van ongeveer 40 procent. In de afgelopen weken was dit zo’n 10 tot 15 procent. Bovendien kunnen alle OV-medewerkers in aanmerking komen voor een Covid-19 test.


Reizigers en het personeel worden straks dus opgedragen een mondkapje te dragen. Hier zal dan ook op gehandhaafd worden. Hoewel de verplichting pas ingaat vanaf 1 juni, vragen vervoerders dit nu al aan reizigers. Het gaat overigens om niet-medische mondkapjes, die zijn namelijk voor gebruik in de zorg. De passagiers zijn zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van deze mondbescherming. Het personeel krijgt dezelfde mondkapjes als bijvoorbeeld de politie. Het gebruiken van sjaals en sokken en ansdere vormen van mondbedekking zijn overigens niet toegestaan. 




Daarnaast wordt de dienstregeling versterkt, met het streven om vanaf 1 juni weer zo veel mogelijk via reguliere dienstregeling te rijden. In bepaalde gevallen wordt maatwerk ingezet voor de regionale verschillen in aanbod en vraag. Vanaf 11 mei gaan de basisscholen weer open gegaan en in juni start ook het voortgezet onderwijs weer op. Naar verwachting zullen scholieren daardoor meer gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. 

Die extra reizigers moeten zo veel mogelijk op verschillende tijdstippen van het openbaar vervoer gebruik gaan maken. Voor de coronacrisis was het in de spitsuren heel druk, terwijl de capaciteit in de daluren beduidend minder belast werd. Nu heeft het kabinet afspraken gemaakt met het onderwijs over spreiding van reizigers. In overleg met bijvoorbeeld werkgeversorganisaties en culturele instellingen worden door de rijksoverheid ook afspraken gemaakt over spreiding van reizigers bij eventuele volgende en aanvullende versoepelingen.



Handhaving

In de afgelopen weken was handhaving een uitdaging in het OV. Personeel was geïnstrueerd zich met name bezig te houden met het verlenen van service. Na 1 juni blijft de sector een beroep doen op de medewerking en eigen verantwoordelijkheid van de reizigers, maar door de verwachte reizigersgroei zal handhaving belangrijker worden. BOA’s krijgen daarom handhavende bevoegdheden ten aanzien van Covid-19 bepalingen.
Reizigers moeten dus de instructies van deze medewerkers opvolgen en de BOA’s kunnen ook boetes uitschrijven. Dit is wel een uiterste maatregel. Ook op zwartrijden zal strenger worden gecontroleerd. De BOA’s krijgen noodzakelijke persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals een medisch mondkapje en beschermingsbrillen.
****
Hoe maak je zelf een aanvaardbaarmondkapje:



3 opmerkingen:

  1. ik heb er zelf ook gemaakt, gekregen op mijn werk, van de gemeente, van.....
    ik draag ze niet graag, alleen als het moet doe ik het
    -€en @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had er enkele gekocht bij de drogist maar die sluiten niet goed aan op mijn smalle gezicht dus die van de sok vond ik wel handig want op de naaimachine ben ik geen ster. Ik draag ook alleen maar als het moet want hou er ook niet van en is ook niet bewezen dat het echt helpt. Mooi blogje waar zeker veel mensen wat aan zal hebben met daarbij de andere informatie. Al reis ik niet vaak met openbaar vervoer. Meestal neem ik de benenwagen als deze geen panne zal hebben want dat komt ook al veel voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ja het is een gedoe, ik draag geen mondkapje.
    Eigenlijk moet je er ook oogbescherming bij moeten gebruiken.
    Afstand houden is verstandiger. Hans

    BeantwoordenVerwijderen