vrijdag 3 november 2017

Carpaal tunnel syndroom - animatie van een operatie - Xpert Clinic

Vandaag weer een persoonlijkverhaal om met jullie te delen. Ditmaal over de operatie van afgeloen woensdag.
Mijn pols, danwel het bot in de pols is niet rechtstandig geheeld en ook de duim is niet goed uit het gips gekomen.

Alle ellende begon dus na een drievoudig gebroken pols. 


Doordat het bot niet recht geheeld was(en dus krom staat) drukte het de spieren, pezen en zenuwen klem tussen het bot en de peesplaat. De vingers werden stuk voor stuk steeds dover en gevoellozer. In eerste instantie werd dit geschoven op het te strak zitten van het gips. En het zou met de tijd over moeten gaan. Het werd echter steeds erger, dus moest er een andere reden zijn. Na foto's bleek het dus het 'kromme' bot.

Om de problemen te verhelpen moest de handpalm en een stukje pols opengemaakt worden, dit om de pezen en spieren weer ruimte te geven. Ook de zenuw moest weer ruimte krijgen, dit doormiddel van een CTS-operatie. 



Voor de operatie mocht ik zes uur vóór de meldtijd nog eten. Tot maximaal twee uur vóór de meldtijd mocht ik nog heldere vloeibare dranken gebruiken (ranja, thee, water, appelsap), dit om de kans op misselijkheid na de operatie te voorkomen. De operatie vond plaats in de Lingepoliekliniek van het Rivas (dependance van het Beatrix- ziekenhuis) in Leerdam. (foto zie onder)




Aldaar aangekomen werd ik na even wachten in de wachtkamer opgehaald door een verpleegkundige, naar de operatiekamer.
Daar kreeg ik een operatiejasje aan en een mutsje op.
De verpleegkundige bevestigt een identificatiebandje om mijn pols en ontsmet de te opereren pols, de plastische chirurg en zijn assistente tekenden op de hand en pols het de openen gedeelte af. Ook werd de verdoving toegediend voor de operatie. Het was een plaatselijke verdoving, dus ik heb de operatie bewust meegemaakt.


Operatie

Tijdens de operatie wordt  de peesplaat doorgesneden. Dit om de pezen, spieren en de middelste zenuw ruimte te geven. Ik heb het snijden niet gezien, maar wel gehoord. Het klonk ongeveer alsof er een stuk golfkarton dat door een broodmes werd doorgesneden. De operatie duurt ongeveer 20 minuten. Het vrijmaken van de zenuw wordt ook wel Carpaal Tunnel Syndroom-operatie genoemd en daar heb ik hier een filmpje van:



Aan het eind van de operatie wordt de hand verbonden met een drukverband. Het verband zorgt voor tijdelijke rust van de hand en pols. De pols hoort hierbij licht achterover gebogen te zijn. De vingers en duim kunnen vrij bewegen. Een maximale vuist maken met de nagels in de handpalm lukt echter niet volledig omdat het verband dik is.
De wond zit op de palm van uw hand en loopt  vanaf de polsplooi in de richting van de vingers, in het verlengde van de ringvinger. De lengte bedraagt ongeveer 6 centimeter.

Na de operatie

Na de operatie hielp een verpleegkundige  met het uitrekken van het operatievest en aankleden en daarna kreeg ik een mitella om. De verpleegkundige gaf daarbij aanvullende informatie over de nazorg. Daarna mocht ik weer naar huis met mijn man en kreeg een controle-afspraak mee voor over twee weken bij de plastisch chirurg.

Weer thuis/Pijnbestrijding

De verdoving is na ongeveer zes uur  uit gewerkt.
Als de verdoving begint uit te werken, mag je van de dokter om de zes uur twee tabletten paracetamol à 500 mg. innemen. Helpt dit niet voldoende, dan nog een tablet ibuprofen à 400 mg. bij innemen, ook om de zes uur. Deze dosering mag maximaal 3 dagen achter elkaar gebruikt worden.

Na één week mag ik zelf thuis het verband verwijderen. U moet het verband tot die tijd droog houden. Als bescherming mag ik een speciale pleister plakken. Als het verband verwijderd is, mag de hand weer gewassen worden.
Over twee weken gaan de hechtigen eruit, maar moet ik nog wel heel voorzichtig zijn met dingen beetpakken enzo.
Tot zover mijn verhaal over de operatie. Ik hoop dat ik, als alles goed is gegaan, straks mijn hand weer normaal kan gaan gebruiken, met uitzondering van de duim dan, want die is niet operabel meer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten