donderdag 11 juni 2015

 
Terwijl ik bezig was om dit weekitem voor te bereiden, kwam er een bericht binnen dat ik u niet wil onthouden. Of het waar is weet ik niet, maar het is goed om in het achterhoofd rekening mee te houden dat er een eventueel gevaar zit aan het eten van patat/friet.
 
 
Slecht nieuws van de European Food Safety Authority (EFSA): frieten zijn niet zo goed voor je gezondheid. Dat je er dik van kan worden, wisten we al. Net als bekend is dat het zout en de mayonaise niet zo goed zijn voor hart en bloedvaten. Maar er is een nieuwe manier gevonden waarop de favoriete snack van veel mensen niet zo goed is.
 
Belangrijk is daarbij de stof acrylamide. Deze organische verbinding ontstaat als zetmeelproducten langdurig worden verhit, zonder het gebruik van vloeistof, zoals water. De afgelopen jaren is deze stof herhaaldelijk in verband gebracht met kanker, hoewel een directe link tot nu toe alleen bij proefdieren is aangetoond. Uit een Nederlandse analyse van vorig jaar bleken vooral vrouwen er bevattelijk voor.
 
Volgens EFSA is de stof ruimschoots aanwezig in frietjes, wat niet zo gek is. Het is immers een zetmeelgerecht en het wordt gebakken in olie, niet in water. In het wetenschappelijke vakblad van de organisatie, EFSA Journal, heet het dat in proefdieren (ratten) ruimschoots is aangetoond dat een dieet met veel friet kan leiden tot kanker en een reeks andere nare ziektes.
 
Nou ja.... Of ik van deze wetenswaardigheid minder patat/friet ga eten weet ik niet, dat ik dood ga weet ik wel en als dat een dag eerder is omdat ik wel eens een bordje van deze goudgele gebakken staafjes eet..... so be it....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten