maandag 25 oktober 2021

De gasprijzen zijn wereldwijd enorm opgelopen en stijgen nog steeds. Daar hebben alle verbruikers, huishoudens met een gasaansluiting en de industrie, last van. De oorzaak is de vraag naar aardgas die wereldwijd opeens sterk is toegenomen. 
Daarom gaan we deze week eens in de mijnen kijken of er nog iets anders is wat ons warmte biedt!




In een vacature stond ooit te lezen: "Mijnwerkers met ervaring gevraagd." Drie goeie kameraden, al een lange tijd werkloos, komen samen en ze bespreken het om zich te gaan aanbieden voor die job. Er is maar een probleem: geen van de drie heeft ervaring als mijnwerker. Maar daar zouden ze wel op iets vinden spraken ze af...

De volgende morgen gaan de drie het bureel van de Staatsmijnen binnen om zich aan te bieden. De eerste mag naar naar binnen. De directeur vraagt aan de man of hij ervaring heeft met dit vak. "Al jaren ervaring "zegt de man. "Goed zo en zeg me eens waar heb je vroeger gewerkt" vraagt de directeur, waarop de man antwoordt: "6 Jaar in Roeselare". De directeur kijkt verbaasd en zegt dat de man liegt omdat er in Roeselare geen koolmijnen zijn. En zo mag de man terug vertrekken.

De tweede mag binnen gaan en de directeur vraagt juist hetzelfde. "Al jaren ervaring" zegt de man. "Goed zo, en waar heb je vroeger gewerkt" vraagt de directeur. "In Charleroi" zegt de man. "Ja dat is mogelijk, en op welke diepte zat je dan om te werken?" vraagt de directeur. "50 meter" zegt de man. De directeur zegt tegen de man dat hij aan het liegen is (koolmijnen gaan immers veel dieper) en ook hij mag vertrekken.

De derde gaat binnen en terug vraagt de directeur aan de man of hij ervaring heeft. "Al jaren ervaring" zegt de man."Waar heb je vroeger gewerkt" vraagt de directeur. "In Charleroi " zegt de man "Op welke diepte zat je dan om te werken?" vraagt de directeur. "1750 meter" zegt de man "Goed zo, ik heb nog een vraagje en als deze goed is ben je aangenomen. Hoe was het vroeger met de verlichting? Was het nog met de lamp in de hand of was de lamp al op de helm?"vraagt de directeur, waarop de man zegt "Mijnheer de directeur, ik heb daar geen antwoord op. Ik heb vroeger altijd overdag gewerkt nooit snachts..."



Een man koopt op het Waterlooplein een oude mijnwerkerslamp. Thuis bekijkt hij het ding eens goed en wrijft er over. En verrek............ Er komt er een geest uit! De geest kijkt eens om zich heen, bedankt de man voor het vrijlaten en wil weglopen. “Hé, hallo!” roept de man: “Je gaat me toch niet vertellen dat ik nu geen wens mag doen hè?” Geest: “Oh ja? Als ik in staat zou zijn om wensen te vervullen, denk je dan dat ik 3000 jaar in die pleures-lamp was blijven zitten?!”


Krantenbericht na het redden van mijnwerkers uit een ingestorte Chinese mijn:




De 33 mijnwerkers hebben na 69 dagen in de darkroom eindelijk hun coming-out.








4 opmerkingen:

  1. mijn pa zaliger werkte 30 jaar in de mijn....
    .je grapjes zijn weer goed
    -Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hard werken hoor daar in de mijnen, denk dat er weinig Nederlanders zijn die dat nog volhouden.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het zo doorgaat gaan de mijnen wel weer open.
    Koeienpoep is ook heel goede brandstof, dus met de zonnecellen en de vlaaien zit de Boerin wel goed.
    Haha, ik heb nooit 's nachts gewerkt.
    De geest heeft wel een punt.
    Even eten tussen de middag. Hans

    BeantwoordenVerwijderen