maandag 2 november 2020

Gisteren was het Allerheiligen.  En voor de kenners..... het zijn er  veel hè? Er zijn er wel meer dan 5296! ( er kan onlangs een bij gekomen zijn of afgevallen zijn, maar volgens de laatste telling dus)

Allerheiligen valt onder de christelijke feestdagen, dat valt op 1 november en gevierd wordt onder katholieken en Anglicanen. In de Katholieke Kerk is het een hoogfeest. Ook de Oosters-orthodoxe Kerk kent het feest, maar op de eerste zondag na Pinksteren. De feestdag viert de nagedachtenis aan alle heiligen en martelaren.

Vandaag wordt Allerzielen gevierd. Het is aannemelijk dat men tijdens de kerstening van Europa, het feest van Allerheiligen is gaan vieren rond de periode dat voordien een heidens feest ter nagedachtenis van de doden werd gehouden. In 837 riep Paus Gregorius IV 1 november uit als de katholieke gedenkdag.

Nu eert men op deze feestdag allen die voor eeuwig leven bij God, of zij nu heilig verklaard zijn of niet. Zij vormen de ontelbare menigte die Johannes zag rondom het Lam en voor de troon van God: welgevallig aan de Vader omwille van Christus' bloed, zijn zij bemiddelaars voor de biddende kerk op aarde, voorsprekers voor ons (zie Openbaringen 7, 9-14).

Nu doe ik zelf niet veel aan deze dagen...... Maar een blogje maken voor hen die er wel iets aan willen doen? Met plezier!
Allereerst:


Komt een man in de hemel bij het hek aan en de heilige Petrus komt hem te gemoed.
Petrus: Vertel me alle goede dingen die je hebt gedaan. Daar krijg je punten voor en wanneer je 1000 punten heeft dan kom je in de hemel.
Man: Nou goed, zegt de man, Ik ging elke zondag naar de kerk.
Petrus:  Da's mooi. 1 punt.
Man: Een punt maar? Zo! OK, ik gaf 10% van mijn inkomsten aan de kerk.
Petrus: Ook niet slecht. Nog 1 punt.
Man: hmmm, ik was 50 jaar lang met dezelfde vrouw getrouwd en ging nooit vreemd, niet eens in mijn hart!
Petrus: Heel goed. 3 punten erbij!
Man: Wat?!! Zodoende kom ik alleen door Gods genade in de hemel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Petrus: Uitstekend. Kom maar binnen.                                         

                                                                        
Sam en Moos leven al heel lang samen als hele goede vrienden. Helaas............ Op een dag gaat gaat Sam dood. Moos denkt: Ik wil toch wel weten of het goed is gekomen met Sam, dus hij belt de hemel. "Met de heilige maagd Maria?" "Ja met Moos, is Sam al gearriveerd?" "Nee nog niks gehoord" Een dag later belt Moos weer. "Met de heilige maagd Maria?" "Ja met Moos is Sam al aangekomen?" "Nee, nog niks gehoord" De volgende dag belt Moos nog maar een keer. "Met de heilige Maria?" "Yes", denkt Moos, "Sam is gearriveerd."







3 opmerkingen:

  1. ik ben gisteren maar niet nar het kerkhof geweest, ik ben vorige week al geweest, vond ik veiliger
    -Een @->- voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij gaan elke vrijdag naar het kerkhof dus gisteren ook maar niet de drukte in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga bijna nooit naar de begraafplaats. herdenken zit in mijn hoofd.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen