donderdag 23 januari 2014

 
 
 
Nu zullen jullie denken heeft De Boerin iets speciaals met de brandweer? Jazeker. In de eerste plaats werk ik veel met hen samen. (Ik ben al ruim 24 jaar lid van de EHBO) Bij oefeningen van brandweer en EHBO tezamen of tijdens ongevallen/rampen werken we gezamenlijk op de plaats 'des onheils'.
Maar het ergste dat we meegemaakt hebben is dat op 12 juni 1994 de ouderlijke boerderij van mijn man in vlammen opging. Mijn schoonouders waren inmiddels verhuist en mijn oudste zwager en zijn gezin woonden in het voorhuis. In het achterhuis was kaasopslag, kantoor, zuivelbereiding, opslag en winkel.
De brand is vermoedelijk in het achterhuis in de opslag begonnen. Al weten we dag niet zeker..... En de vermoedelijke oorzaak is kortsluiting. Daar eerder in de week de stroom al een keer (of meerdere keren) was uitgevallen. 
 Wat ons de dag daarop restte waren de puinhope  van een oude, 18-de eeuwse boerderij. En niet meer in oude staat te herbouwen.
 Het ergste was eigenlijk nog dat mijn schoonvader het zo moeilijk kon verwerken, dat hij drie dagen nadien een herseninfarct kreeg, waarvan hij nooit helemaal meer hersteld is.  
Op de plaats waar de oude boerderij stond, staat nu het woonhuis van mijn oudste zwager.
Het hele bedrijf is inmiddels verplaatst naar de polder. Dit gebeurde vorig jaar. Maar de brand vergeten we nooit meer.
Er is zoveel verloren gegaan, dat het bedrijf letterlijk gebrandmerkt is. En een brandmerk draag je je leven lang bij je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten