maandag 13 januari 2020



Het thema van deze week:


Suid-Afrika is een van die wêreld se interessantste lande, met 'n baie ryk diere- en plantelewe en 'n wye verskeidenheid tale en kulture. Een week is baie nie lank genoeg nie om al oër Suid-Afrika te vertel. Het jy nuuskierig gewoor?
Vir die ontspan en humor eers jy het die moppen best gelees:
***************

Er zit een meisje in een cafe nogal sip te kijken en te zuchten. Een jongen gaat naar haar toe, en vraagt wat er aan de hand is. "Nou," zegt het meisje, "ik zou zo graag mijn zus eens bezoeken in Zuid-Afrika, maar de bootreis is veel te duur." "O, maar dat komt goed uit," zegt de jongen, "want ik ben matroos. Ik wil je best in mijn plunjezak het schip op smokkelen." "Dat zou geweldig zijn," zegt het meisje, "maar wat moet ik daar voor doen?" "Nou," zegt de jongen, "ik kom je elke avond eten brengen. En dan zou ik het fijn vinden als ik een half uurtje bij je mag komen liggen." "Dat is wel goed," zegt het meisje. Dus wordt het meisje het schip op gesmokkeld. Elke avond komt de matroos haar eten brengen, en blijft dan een half uurtje bij haar. Na drie weken vindt het meisje de reis wel lang gaan duren. Ze besluit maar eens naar boven te gaan. Boven gekomen ziet ze de kapitein lopen, en aan hem vraagt ze: "Kapitein, duurt het nog lang voordat we in Zuid-Afrika zijn?" "Nogal," zegt de kapitein, "want dit is de veerboot naar Texel."

Een Zuid-Afrikaanse bezoeker aan Swaziland in de jaren ’80 bemerkte dat ze een ministerie van Marinezaken hadden. Hij vond dat nogal vreemd en vroeg aan een Swazi:
‘Hoe komt het dat jullie een ministerie van Marinezaken hebben, terwijl jullie helemaal geen kust hebben?
De Swazi antwoordde: ‘Wel, Zuid-Afrika heeft een ministerie van Justitie, nietwaar?’
Obama is op vakantie in Zuid-Afrika, en rijdt daar met zijn Jeep langs de oever van een grote rivier. Op gegeven moment hoort hij een hoop geschreeuw uit het struikgewas komen. Hij zet zijn auto stil, en loopt door de struiken om te kijken wat er aan de hand is.
Tot zijn schrik, ziet hij een kaffer, die in gevecht is met een 5 meter lange krokodil, en hij realiseert zich dat hij zonder wapens niets voor die man kan betekenen. Het volgende moment komt er een rubberboot, met 3 tot de tanden bewapende mannen de bocht doorvaren, en zich richting het gevecht begeven.
Ze trekken de krokodil met een paar lasso's en bruut geweld aan de kant, halen de kaffer uit zijn bek, en schieten de krokodil ter plekke dood.
Luid applaudiserend loopt Obama nu naar het viertal toe. "Ik heb het geheel mogen aanschouwen heren, en ben blij dat er in deze wereld van verdriet toch nog mensen zijn die zich het lot van hun medemensen aantrekken, en met gevaar voor eigen leven de zaak tot een goed einde weten te brengen. Bij deze zegen ik u, en moge God u genadig zijn bij het laatste oordeel.'' Terwijl Obama terugloopt naar zijn auto, kijken de drie mannen elkaar stomverbaasd aan. "Wie was dat?" zei de ene.
"Geen flauw idee, zegt de ander, maar hij heeft geen flauw idee hoe een krokodillenjacht in elkaar steekt. Hee, Anton, is die kaffer nog goed… Of moeten we een verse hebben ?????"












Geen opmerkingen:

Een reactie posten