donderdag 27 oktober 2016




Sesamstraat is de Nederlandstalige bewerking van het Amerikaanse kinderprogramma Sesame-Street. Sesamstraat wordt sinds 4 januari 1976 in Nederland en Vlaanderen uitgezonden. In het programma spelen vooral poppen mee, naast een aantal echte mensen.

Ik kan me eerste uitzending nog herinneren, op zondagmiddag. Ik verwachte 'het programma met de muis' te zien, wat normaal gesproken altijd kwam, maar nu kwam ineens dit op t.v. (Programma met de muis was een van oorsprong Duits educatief programma een soort voorloper van  het Klokhuis, met tekenfilmpjes en  waarin wordt uitgelegd hoe bepaalde produkten worden gemaakt doormiddel van bijvoorbeeld een produktielijn van een fabriek. De filmpjes worden onderbroken door grappige, korte spotjes, waarin een oranje muis en een blauw olifantje in meedoen. Ook worden er tekenfilmpjes vertoond, met als bekendste: 'Het Molletje'.

Ik was bijna 8 jaar oud en vond Sesamstraat dan ook helemaal niets. Nul komma nul en kinderachtig. (Ik was dan ook niet de doelgroep) Ik heb daarna dan ook nooit meer een klik met dit programma gekregen, hoewel mijn jongeren neefjes en nichtjes ermee dweepten, want het was geweldig! (Voor die leefttijd, ja)
Maar goed, Sesamstraat bestaat dit jaar dus al 40 jaar in de lage landen; velen zijn er groot mee geworden en dat moet gevierd worden! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten